Létrehozás ideje: 2011-02-12 Szerző: Zétényi
Zsolt, Magyar Hírlap Vélemény rovat
Az új alkotmány mítosza
Egy átmeneti korszak végének
nevezte az új kormány megalakulását Orbán Viktor tavaly május 25-én, és azt
mondta, a választók azzal bízták meg a törvényhozást, hogy a következő négy
évben alkossa meg az új társadalmi szerződés alapján az ország új alkotmányát.
Ennek az adja meg a valódi súlyát, hogy az előterjesztett elveken már csak az
Országgyűlés változtathat, s határozata alapján készül el a megszavazásra
bocsátandó szöveg. Valamely változtatáshoz a kétharmados többségű párt
szavazatai szükségesek, ennek akarata foglaltatott az előterjesztett elvekbe.
E csoportakarat formálásához, azaz módosításához pártelnöki, illetve
frakcióvezetői súlyú kezdeményezés, támogatás, egyetértés szükséges. Mivel
ennek a támogatásnak és egyetértésnek meg kellett lennie az előkészítés során,
ezért előzetes egyeztetés és koncepcionális alapvetés nélkül újabb elvek
kimunkálása, az eddigiek módosítása alig elképzelhető. Az elvek előrevetítik a
végleges szöveg lényeges tartalmát, s értelemszerűen annak hibáit is. Márpedig
később jóvátehetetlen hibák veszélye látható!
Amikor naponta halljuk az „új alkotmány” jelszavát, önkéntelenül adódik néhány
kérdés. A jelen magyar állam folytatója-e az ezeréves magyar államnak, ebben
az értelemben azonos-e a maga történetével? Egy korunk kérdéseire válaszoló
mai alaptörvény lehet-e része, folytatása a régi alkotmánynak? Ha igennel
válaszolunk e kérdésekre – márpedig nem válaszolhatunk másként –, akkor miért
az „új alkotmány” hívószava? És fel kell tenni azokat a kérdéseket is, hogy
melyek a maradandó károsodás veszélyét hordozó, ezért különösen helyesbítendő
fogyatékosságok, s az ezekből következő feladatok az alkotmányozási
folyamatban.
A demokrácia és a hatalommegosztás, a jogállami eljárásmódok nem célját
jelentik az állami-társadalmi tevékenységnek, hanem eszközei az egyén és
közösség boldogulásának. Csupán utalásszerűen: az államot igazságosságra és
közjóra törekvő, keresztény hagyományú szociális jogállamként látjuk jónak
meghatározni az államcél szintjén, a gazdasági-szociális-kulturális jogok
hatékony megjelenítésével, különös tekintettel az emberi lét elemi szintű
fenntartásához, az egészséghez, az oktatáshoz, a lakáshoz, a munkához és
megélhetéshez való jogokra.
1. A nyugati, legújabb kori szóhasználatban az alkotmánylevelet (az egy
okmányba foglalt alaptörvényt) mint az alkotmányozás modern formáját
tekintették alkotmánynak.
2. Egyidejűleg az alkotmány másik, archaikus, rugalmasabbnak,
hajlékonyabbnak tartott formáját, a történeti alkotmányt sem utasították el
nyíltan, hiszen az európai demokrácia kontinensen kívüli, újkori bölcsőjében,
a brit királyságban a mai napig működik az a forma, amelynek mostohatestvére a
kontinentális formával, a chartával dacoló magyar történeti alkotmány.
a. Ennek egyik legszebb fejezete az 1848. évi áprilisi törvények nagy
„alkotmányos forradalma”. Magyarországnak tehát van soha hatályon kívül nem
helyezett (történeti) alkotmánya. Egy országnak nem lehet két – egy történeti
és egy jelenkori – alkotmánya egyszerre. Az új alkotmány ezért az „ezer év”
alkotmányának mint ellentétpárnak oktalan megtagadása, örökségének
elutasítása.
„Alkotmánylevél tartalmú – szelleme és elnevezése szerint –
„alaptörvényben” kell kimondani, hogy a magyar állam hatalma és joga
folyamatos a történelmileg létezett alkotmányos rendszerek államhatalmával és
jogával.”
Szükséges tehát az egyértelmű rögzítése annak, hogy Magyarország állama
folyamatos a történetileg létezett alkotmányos államrendszerekkel, tekintettel
arra, hogy az alkotmányos hatalomgyakorlás 1944-es megszakadása óta most van
az első alkalom teljes és átfogó, legitim alkotmányozásra. Minden jövendő
országgyűlési döntés, amely alkotmányozás tárgyában keletkezik, ebben a
tekintetben szükségképpen kétféle lehet: a történeti alkotmány évezredes
folyamatába a kor követelményei szerint illeszkedő vagy a történeti alkotmányt
és az alkotmányos folyamatosságot elutasító. Az utóbbi körbe tartozik az így
nevesített „új alkotmány” vagy alkotmánymódosítás. Harmadik út nincs.
A mai Magyarország és a történetileg létezett magyarországi önkényuralmi
rendszerek között való elhatárolás végett ki kell mondani, hogy a jelen
alkotmányos állam elutasítja és elítéli az önkényuralom minden formáját. Az
ország alkotmányos önállóságának elvesztése (1944) utáni, illegitim hatalomtól
származó törvények hosszabb időt igénylő alkotmányossági megméretése
semmiképpen nem kerülhető meg. Sarkalatos törvényre van szükség az 1944–1990
közötti időszak törvényeinek felülvizsgálatáról, az igazságtalan joghátrányok,
jogsértések és károk olyan orvoslásáról, ami az elszenvedett
igazságtalanságokat nemcsak jelképesen egyenlíti ki, hanem tényleges anyagi
ellentételezéssel elviselhetővé teszi az igazságtalanságok okozta erkölcsi és
anyagi sérelmeket a jogsértettek és jogutódaik számára. Nem kerülhető meg az
önkényuralom által vagy érdekében elkövetett bűncselekmények büntetőjogi
megítélésének lehetővé tétele, s az erőszakszervezetek titkosszolgálati
ténykedésének feltárása, az érintettek és a társadalom megfelelő
tájékoztatása, s ezáltal a zsarolhatósági helyzetek megszüntetése.
Korunk konzervatív paradoxona, hogy miközben az erőszakot és a mesterséges
doktrínák uralmát elutasítva, értékelvű és igazságos társadalomra törekedve
kell jelenünket újra hozzákapcsolni szellemi hagyományainkhoz, aközben
gyökeres megoldásokat kell találnunk az önkényuralmi, pártállami „örökség”
eltávolítására, felszámolására. E határozott, a rossz maradványokat eltörlő
ténykedések közepette azonban vissza kell találnunk élő-éltető önmagunkhoz,
valódi történeti létformáinkhoz. Nem követhetjük el azt a hibát, hogy a tudat-
és erkölcsromboló csődtömeggel együtt elutasítjuk, elfelejtjük, nem létezőnek
tekintjük saját szerves történeti létformáinkat és tapasztalatainkat.
A helyes döntés lehetősége a gondviselés nagy adománya, meg nem ismétlődő
lehetőség a nemzet számára.